“10 jaar bij de klant? Hoe houd je het vol?!”

Feest! Collega René van Poeijer zit 10 jaar bij Rubix’ klant ProRail! Begonnen als integratiepionier en TIBCO voorvechter en gaandeweg doorgegroeid naar EIC architect, QA verantwoordelijke, projectleider en coach. En natuurlijk veranderingsexpert. Want 10 jaar op dezelfde plek houd je alleen vol als er genoeg uitdaging is. Toch? Weinig consultants blijven zolang op één plek, dus tja, hoe houd je dat eigenlijk vol? Als niet-consultant ben ik extra benieuwd en heb René uitgenodigd voor een interview.
Rubix’ marketeer Ayalies interviewt René:

Vertel eens, hoe zijn die 10 jaar gestart?
Rubix was net opgericht, we waren met zijn 3en en hadden nog geen klanten. Het was op zich vrij snel duidelijk dat ProRail een goede kandidaat zou zijn, maar er ging veel tijd overheen voor ze intern groen licht gaven. Uiteindelijk heb ik een half jaar op de bank gezeten voor ik kon beginnen als integratieconsultant.

Dus Rubix had nog geen klanten toen je in dienst kwam?
Nee, we hadden een aantal leads en dat was het. We vertrouwden op het netwerk van Iwan en Sander, dat dat goed genoeg was om te kunnen starten.

Wat een vertrouwen!
Klopt, maar het waren mensen waar ik al jaren mee gewerkt had. En voor mij was het tijd voor iets nieuws na 4 jaar Ciber, het bedrijf waar we alle drie vandaan kwamen.

Je vertelde me vooraf dat veel mensen vragen “10 jaar? Hoe houd je het vol?!”. Waarom vragen ze dat?
(Lacht) Omdat het heel lang is om als externe bij een klant te zitten. Meestal ga je na een jaar of 2/3 wel naar een volgende opdracht of andere klant.

Kijk, toen wij daar startten was er niks. Het heeft heel lang geduurd voordat we konden laten zien wat met TIBCO mogelijk is. Dat is een proces, voor mijn gevoel was dat na de eerste jaren nog echt niet klaar. Er viel nog zo veel te bereiken. Zowel wat inhoud betreft als persoonlijke ontwikkeling.
Het heeft ongeveer 4 jaar geduurd voordat we de goede basis hadden staan en de organisatie echt mee was. Vanaf toen hadden we pas draagvlak, werden we binnen ProRail als afdeling erkend. De eerste jaren bestonden we officieel niet eens.

Hoe ging dat dan in zijn werk?
In het begin moesten we onze plek echt veroveren: het team daar bestond alleen uit Javanen en opeens moesten zij iets doen met integratie en TIBCO. We hebben daardoor eerst veel discussie gevoerd over de techniek en wat die betekent voor performance, schaalbaarheid, ontkoppeling en dat soort zaken. Daarnaast waren er internen die waren doorgegroeid van bv beheerder of storingsmonteur naar applicatiebeheerder of architect. Die moet je ook allemaal meenemen in: wat is een ESB, wat betekent integratie voor je bedrijf, wat ga je er aan hebben. En ook: wat is het nut van een kostbaar product als TIBCO in plaats van dat je applicaties ook gewoon zo met elkaar kan laten praten. Dat kost heel veel tijd en energie.

We gingen gewoon pionieren daar, we waren de kwartiermakers. Dat was in het begin ook hoe we onszelf noemden: de kwartiermakers van de ontkoppeling.

Was dat een lastige tijd, die eerste 3 jaar?
Ja. Aan de ene kant waren ze frustrerend omdat je inhoudelijk niet de meerwaarde kan laten zien van wat je doet en bovendien ben je vaak strijd aan het leveren. Soms was het daarom makkelijker uit te werken wat werd gevraagd en dat na 2 maanden bij de evaluatie alles bleek uitgekomen waar je voor gewaarschuwd had. Na 3 jaar werd het makkelijker: toen hadden we een volwassen integratieteam staan.

Voel je je een ProRail collega, na al die tijd?
(Zonder twijfel) Nee. Al heb ik dat de eerste jaren wel gehad. Ik zat daar 5 dagen per week en had weinig contact met Rubix collega’s. Iedereen zat bij klanten of was druk bezig met Rubix op de kaart zetten. Maar dat gevoel is zeker veranderd.

Wat heeft voor die verandering gezorgd?
In begin deed ik echt alleen ProRail. Toen een collega wegging die binnen ProRail de Rubix belangen behartigde, zoals sales en dat soort zaken, ben ik daarin naar voren gestapt. Van bouwer/beheerder ging ik naar meer managerial taken, zoals projectondersteuning, de overgang van ICC naar EIC en het opzetten van processen.

Dat ging samen met dat we steeds meer konden betekenen: het bouwen ging naar de [Rubix] SOFa, beheer ging naar operations, testen ging naar testservices, projectbegeleiding ging naar de ontwerpers. Vanuit Rubix kwamen daardoor meer mensen on-site. Ik was de meest senior van Rubix in het team en ben automatisch ook een stukje coaching van de andere jongens erbij gaan doen.

Waar ben je na al die tijd het meeste trots op?
(Denkt na) Op dat ik in het begin dingen heb neergezet die nog steeds gebruikt worden. ProRail had een behoorlijke achterstand en wat we hadden opgezet was zeer vooruitstrevend. We zijn nu op het punt dat we naar API’s gaan en een stukje event processing, en zelfs daar staat onze integratielaag al goed voor om mee aan de slag te kunnen.

Waar ik ook trots op ben, is dat we met ProRail de eersten waren binnen Nederland die TIBCO ActiveSpaces hebben ingezet. Dat was toen echt een mijlpaal. En daarnaast op dat we samen met TIBCO een BusinessEvent applicatie opgebouwd hebben die op basis van een complex algoritme realtime matching mogelijk maakt van treinpositie en vervoerdersinformatie. Voorheen duurde dat twee dagen. De data voor gebruiksrapportages wordt nu realtime aangeleverd en er kan ook meteen worden bepaald of deze data in orde is. Daarnaast zijn er businessrules aan toegevoegd, zoals het tijdig signaleren van storingen aan meetunits en treinen.

Nog 10 jaar ProRail?
(Lacht) Nee, althans niet fulltime. Ik heb een mooi traject afgelegd en heb mezelf volop kunnen ontwikkelen. Ik houd van meerwaarde kunnen bieden, het is tijd om dat óók in andere projecten te kunnen doen.

Nog een laatste vraag en even iets heel anders: op welke muziek ga je los? ?
Dat heb je kunnen zien in Lissabon! DJ Paul [Elstak]! Hij staat nog elke dag aan op mijn Spotify.

Maak kennis met andere consultants:

{

Ik houd van meerwaarde kunnen bieden.

- René van Poeijer

Systeemintegratie specialist

Houd jij je kennis graag up to date?

Mis niets meer van onze kennisdocumenten, events, blogs en cases: ontvang als eerste het laatste nieuws in je inbox!

Fijn dat we je op de hoogte mogen houden!