Recentelijk heb ik me weer in de gaming-wereld gestort. Na 10 jaar (te veel) energie erin te hebben gestopt, heb ik 5 jaar nauwelijks of niet gespeeld omdat op een goed niveau kunnen spelen simpelweg te veel tijd kostte. Ik speelde “World of Warcraft Classic”, een Massive Multiplayer Online Role Playing Game (MMORPG) die de speler onderdompelt in een virtuele wereld waar hij/zij een online karakter speelt en ontwikkelt. Veel van dit soort MMO’s krijgen steeds meer diepgang en er zijn allerlei parallellen te trekken met het hebben van een baan in het echte leven. Het kost veel tijd om een virtueel karakter succesvol te maken en naast ’gewoon spelen’ moet je beroepen uitoefenen om je eigen kleding, wapens, drankjes, voedsel en andere spullen te maken. Daarmee kan je een karakter (virtuele personage) beter maken of je kan ze verkopen. Dat geldt ook voor andere spullen die je in het spel kan vinden en op die manier valt virtueel geld te verdienen. Gevolg is een levendige in-game economie, met winkels, markten en veilinghuizen, waar virtuele ZZP-ers zaken doen en virtueel geld verdienen. Met deze markt valt ook in het echte leven veel geld te verdienen. Virtuele wapens en succesvolle karakters worden al jaren online geveild voor echt (en vaak grof) geld. Daarnaast is er een grote markt waar online “monopoly” geld, alleen bruikbaar in een specifieke game, voor echt geld verhandeld wordt.

Professionele vrijetijdsbesteding

Het klinkt als een keiharde business, die ondanks dat het iets kán opleveren, hopen met tijd en vaak geld kost. En soms zelfs relaties, in geval van game verslavingen of afkalvende betrokkenheid van de spelers met de mensen in hun echte leven. Echter we kunnen ook een hoop leren van de wereld van het gamen, met name over leiderschap en organisatie. In MMO’s wordt je verwacht in teams te spelen die vaak in een Gilde of een Clan georganiseerd zijn. Om bepaalde content te kunnen spelen moet de tactiek bedacht, geoefend en uitgevoerd worden, dat vergt nauwe samenwerking van de teamleden. Het Gilde organiseert dat teams, soms tot wel 40 spelers groot, op een bepaalde tijd bepaalde content spelen en zorgt dat de teamsamenstelling de diverse benodigde karakters, skills en gereedschap heeft. Het Gilde zorgt ook voor situationeel leiderschap door de goede leider voor specifieke content aan te wijzen en zorgt dat iedereen weet wat zijn of haar voorbereiding moet zijn. Om dit te kunnen doen moet een heleboel georganiseerd worden. Spelers moeten gerekruteerd, een Gilde website en idem identiteit zijn nodig en het Gilde zorgt voor een unified communications strategy. Dat houdt in dat de benodigde communicatiekanalen aanwezig zijn, communicatieprotocollen zijn gestandaardiseerd en deze voorzien zijn van de juiste security en regelgeving.

Goed leiderschap

Ook de planning en logistiek van het spelen van content, en vervolgens het verdelen van de (mooie) nieuw verkregen spullen en gereedschap, moet administratief goed en fair geregeld zijn. Hierbij is het uitgangspunt dat je met vaak en goed genoeg spelen credits verdient. Met die credits kan je dan weer betere spullen kopen. Hier is een uitgebreide maar efficiënte bureaucratie en administratie voor nodig. In toenemende mate wordt dan ook in gameclans volop geautomatiseerd om het allemaal behapbaar te maken. Deze benodigde proces- en assetautomatisering komt niet van zelf, daar zit een strategie en architectuur achter. Je raadt het al: ook dat is een taak van de Gildeleiders. In alle facetten van het runnen van een Gilde lijkt dit volledig op het runnen van een bedrijf in het ‘echte’ leven. Sterker nog, omdat de leden meestal vrijwilligers zijn, moet extra effort gestoken worden in zorgen dat iedereen tevreden is en dat het Gilde bestaansrecht heeft en houdt. Geen eenvoudige job. Ik durf de stelling dan ook wel aan dat succesvolle Gildeleiders ook goede leiders in het bedrijfsleven zouden zijn, zelfs tot op Raad van Bestuur niveau. 

Eindeloze skill set

Organiseren, plannen, financiën, economie, coachen, strategie, tactiek, situationeel leiderschap, rekruteren, administratie, en communicatie. Het zijn allemaal belangrijke skills die ontwikkeld worden in game clans en de lijst stopt daar niet. Wat te denken van marketing, netwerken, automatisering, logistiek, crisis management, mediation en empathisch leiderschap. De skill set lijkt eindeloos. Voor bedrijven en organisaties op zoek naar talent ligt hier een enorme kans. Naast het old-boys netwerk inzetten, of management traineeships organiseren om goede managers en leiders aan te trekken, is een hele nieuwe, nauwelijks ontgonnen, markt ontstaan waar talent voor het oprapen ligt. Recruiters zouden vaker in de poel van game-clans moeten vissen. De clans fungeren al tientallen jaren als kweekvijvers voor dit soort talenten, waar de beste spelers en leiders vaak al vanaf hele jonge leeftijd leren organiseren, samenwerken en leiden.

Choose your game

Tegen recruiters zou ik willen zeggen: “Zoek games uit, zoals MMORPG’s, waar een hoge mate van organisatie leidt tot succes in het spel en ga vervolgens op zoek naar de meest succesvolle clans. Afhankelijk van de gewenste cultuur zijn dat niet noodzakelijkerwijs alleen de hoogst geklasseerde-, maar vaak ook de populaire clans. De kans is groot dat daar nieuw management- en leiderschapstalenten te vinden zijn met een skill set die ‘second-to-none‘ is. Als de raison d’être van deze mensen past, of passend te maken is, bij het bedrijf waarvoor de recruiter zoekt, geef deze professionals dan de ruimte om hun talenten niet alleen digitaal maar ook analoog te laten zien. Ze hebben al bewezen dat te kunnen en zijn blijkbaar bovenmatig gemotiveerd om dit doen. Ze offeren er namelijk nu al vrijwillig hun vrije tijd en vaak ook geld aan op. Organiseren, leiden en managen zit hen in het bloed. 

Ook tegen iedereen die een leiderschapsrol in een game-clan heeft, zou ik willen zeggen: “Zet het op je CV en op Linkedin!” Laat weten wat je kunt. Of je nou Guildleader, Officer of Raidleader bent, je talenten hebben ook buiten het spel waarde. Wat jij kunt is een enorme pré en laat je gedrevenheid zien om context, strategie, tactiek en mensen te managen en leiden.

Als laatste zou ik tegen elk ’jong talent‘ met leiderschapsambities willen zeggen: “Ga gamen, richt een clan op of bewijs en werk jezelf op naar leiderschapsrollen in een bestaande clan en leer het vak in het echte digitale leven. Er is tenslotte geen beter school dan het, met vallen en opstaan, in het ‘echie doen’.”

Houd jij je kennis graag up to date?

Mis niets meer van onze kennisdocumenten, events, blogs en cases: ontvang als eerste het laatste nieuws in je inbox!

Fijn dat we je op de hoogte mogen houden!