Met 180 km/u snijd ik de tweede bocht van het circuit aan. Mijn nekspieren spannen zich tot het uiterste in om de G-krachten op te vangen. Net voorbij de apex trap ik het acceleratorpedaal in en schuif de bocht uit, een lang recht stuk op.  De afwezigheid van motorgeluid blijft me verbazen, maar dit is formule E en dat betekent geen fossiele brandstof verslindende motor, maar snelheid door elektriciteit. Nog een paar bochten in deze laatste ronde en dan switchen naar een mustang P-51 voor het tweede deel van de race: voor mij de moeilijkste. Vliegen is niet mijn sterkste discipline. Na de race in het vliegtuig begint het zwaarste, maar voor mij het leukste deel, 100 kilometer racen over de Noordzee in een powerboat met 3450 PK. HO! Opletten! In mijn linkerspiegel duikt mijn aardsvijand op. We strijden al een aantal jaar om de titel van de E-Triathlon en de stand dit jaar is 4-3, in haar voordeel. Ik ‘gooi de deur dicht’ net voor de volgende bocht. KRAK! Een heftige tik, de tijd vertraagt. De achterkant van de auto begint te schuiven. Met een scheurend geluid breekt de achterspoiler af. KNAK! Tollend om mijn as zie ik hoe het afgebroken linkerachterwiel over de auto heen stuitert. Grind spat tegen de ramen terwijl de auto door de grindbak schuift. De auto klapt tegen de boarding. !#$%! de race is voorbij. Vloekend en tierend stap ik uit en stap uit mijn I-sportspod. Ik schop tegen de pod naast de mijne, omdat ik weet dat mijn slechts 10 jaar oude aardsvijand zich daar bevindt. Vroeg of laat zal zij uit moeten stappen en dan zal ik haar eens stevig de les lezen.

AI Games

Virtual Reality wordt beter en beter en nu kunstmatige intelligentie (AI) in opmars is, gaan zich mogelijkheden voordoen waarvan we voorheen niet durfden te dromen. AI brengt ons vervoer naar een nieuw niveau. Over niet al te lange tijd hoeven we zelf niet meer te sturen. We vertellen onze auto-AI waar we heen willen en die doet de rest. Daar stopt het niet: recentelijk is de Roborace championship gestart. Een spin-off van kampioenschappen voor elektrische auto’s maar nu racen volledig autonome robots tegen elkaar. Naast alles wat autofabrikanten hiervan leren, is de hoop dat het een populaire sport gaat worden. Zelf denk ik dat het een sport voor een nerd-niche is waar weinig mensen voor naar een circuit zouden gaan. Onze helden zullen niet de machines, maar nog heel lang de mensen zijn die de machines maken en/of besturen. Maar voertuigen zonder bestuurder bieden wel kansen voor de E-sports industrie. AI kan dan als hulpje fungeren voor de bestuurder, die op afstand, in een Virtual Reality, de auto, boot of vliegtuig bedient.

Welke sporten zouden we kunnen verzinnen met behulp van kunstmatige intelligentie? Wat te denken van het verzinsel van een AI die men 400 verschillende populaire sporten had gegeven en die met het spel Speedgate op de proppen is gekomen? Gameplay, spelregels en zelfs het logo zijn door de AI ontworpen. Op dit moment wordt een Speedgate league opgezet en wordt zelfs een rolstoel ontworpen waarmee de minder valide mens het spel kan spelen.

Mix ‘n match

E-sports zijn al groot en groeien nog steeds exponentieel. De volgende stap lijkt logisch. Waarschijnlijk zijn dat spellen waarbij we Virtual- of Mixed Reality en fysieke sporten met elkaar mengen. Sporten die ook voor toeschouwers de volgende stap maken door interactie te vereisen tussen toeschouwers, spelers en de spelomgeving. Ik heb wel een paar ideetjes hierover. Wat te denken van een obstakelrace, met of zonder voertuigen, waar de toeschouwers invloed hebben op de route en de te nemen obstakels. Of een teamsport die lijkt op rugby, maar waar een speelveld een driedimensionaal labyrint is dat beïnvloed kan worden door de toeschouwers en door de spelers. De laatste jaren zijn Escape Rooms populair, zouden we daar een competitief element aan toe kunnen voegen voor zowel de deelnemers als de toeschouwers?

Regels overboord

Een actieve rol voor toeschouwers, fans en zelfs hooligans in bestaande sporten zou het ook interessanter maken. Bijvoorbeeld lotingen zijn nu vaak deels willekeur en deels via moeilijke regels in elkaar gestoken, om te zorgen dat potentiële finalisten elkaar niet te vroeg in een toernooi tegenkomen. Maar wat als we die regels (deels) overboord gooien en het publiek mede de wedstrijdschema’s laten bepalen. Of als er op de een of andere manier jokers uit te delen zijn waardoor een team een tijdelijk voordeel krijgt.

Er is een nieuw tijdperk aangebroken. Digitalisering van onze maatschappij neemt hand over hand toe. Nieuwe businessmodellen om daar geld mee te verdienen verschijnen in alle markten. Dus wat mij betreft is het tijd om ook onze sport- en spelervaringen eens flink op te leuken met nieuwe technologieën zoals AI, VR/AR, wearables en IoT. Bijkomend voordeel is dat het niet alleen leuk en uitdagend is, maar ook een manier om jong en oud kennis te laten maken met de waarde van al die vernieuwingen, zodat we de kans krijgen om mee te denken, accepteren van en ontwikkelen aan onze toekomst.

Houd jij je kennis graag up to date?

Mis niets meer van onze kennisdocumenten, events, blogs en cases: ontvang als eerste het laatste nieuws in je inbox!

Fijn dat we je op de hoogte mogen houden!