ProRail - Kees Bronner vertelt

“Integratie speelt een belangrijke rol bij de digitale transformatie van het spoor”

We spreken Kees Bronner, manager ICT-Infravoorzieningen, op het hoofdkantoor van ProRail in Utrecht. Met 22 miljoen gemetselde stenen, is het het grootste bakstenen gebouw van Nederland. Tel daar de 12 meter grote UFO op het dak, en een kolonie beschermde vleermuizen, bij op en je hebt een inspirerende werkplek.

“Het gebouw straalt het misschien niet uit, maar het bruist hier van de technologische innovatie”, vertelt Kees. “Wij willen een centrale rol in de Nederlandse mobiliteit spelen en een duurzaam alternatief blijven voor de auto. Daarvoor moeten we de toenemende stroom van reizigers en goederen wel aan kunnen.” En dat is een flinke uitdaging. Want in Nederland is er nauwelijks ruimte om het spoornetwerk uit te bereiden. “De ruimte die we hebben, moeten we zo optimaal mogelijk benutten. Dat vraagt om een verdere digitalisering van het spoor. Zodat je niet alleen treinen sneller en korter op elkaar kunt laten rijden, maar ook via predictive maintenance verstoringen kan voorkomen.”

Deur-tot-deur

ProRail heeft drie speerpunten: verbinden, verbeteren en verduurzamen. “Hierin speelt integratie een belangrijke rol. Want hoe sluit je aan op andere vervoerders? Hoe zorgen we ervoor dat treinen aankomen, voordat bussen vertrekken? En andersom?” Waar ‘de klantreis’ voor veel bedrijven een handige metafoor is, is het voor ProRail daadwerkelijk de orde van de dag. Het bedrijf zet zich in om de hele reis, van deur-tot-deur, aantrekkelijk te maken. Niet alleen voor het reizen in Nederland, maar in heel Europa. “We zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het European Rail Traffic Management System (ERTMS).” Dit is een Europees project, om de besturing en beveiliging van het spoor te standaardiseren en te verbeteren. Met dit veiligheidssysteem weet ProRail precies waar een trein zich bevindt en kan zij zo de tussenruimte tussen de treinen verkleinen.

Het heeft een vrij lange tijd geduurd, voordat het tot
iedereen doordrong dat integratie beter is
dan iedere andere oplossing.

Integratie

“Integratie speelt een belangrijke rol in de projecten rondom de digitale transformatie van het spoor. Want het gaat allemaal over het uitwisselen van data.” Toen Kees bij ProRail begon, was deze integratie-mindset nog niet zo vanzelfsprekend. “Integratie is bijna een geloof. Het heeft een vrij lange tijd geduurd, voordat het tot iedereen doordrong dat integratie inderdaad beter is dan iedere andere oplossing”, vertelt Kees. “In het begin was het vooral pionieren. Nu, negen jaar later, is het niet meer weg te denken.”

 Als we Kees vragen waarin we integratie vooral terugzien, zegt hij: “Overal! De hele treindienst functioneert erop. Als we de stekker uit ons platform zouden trekken, dan hebben we problemen van het versturen van facturen naar de vervoerders, tot het rijden van de treinen. Alle informatie, zoals verkeersberichten en actuele statussen, gaat via het platform.”

Die data wordt eveneens via het eigen netwerk van ProRail verspreid. “Wij zijn de vierde mobiele netwerkprovider van Nederland. En nummer één als het gaat om de hoge beschikbaarheid. Dat weet bijna niemand. Daarnaast beschikken wij over één van de grootste vaste netwerken.” De informatie die je op de reisinformatieborden ziet en de communicatie tussen de treindienstleiders en de machinisten; alles gaat over het platform en het eigen netwerk. “Als onze systemen niet functioneren, dan kunnen de treinen niet rijden.”

 Rubix heeft laten zien dat zij zich op integratiegebied echt onderscheidt

Deze pittige taak ging niet altijd even gemakkelijk voor het team van Kees. “We hadden op een gegeven moment best wel een probleem met het tijdig realiseren van onze integratiediensten en tegelijkertijd een behoorlijke achterstand opgelopen. Toen hebben we Rubix gevraagd ons te helpen. Zij hebben alles op alles gezet om het voor elkaar te krijgen. En het was binnen no-time opgelost. Daarin heeft Rubix niet alleen haar belofte waargemaakt, ze heeft ook laten zien dat zij zich op dit gebied echt onderscheidt.

Samen winnen

Waar het in stand houden van het systeem de dagelijkse uitdaging is, is ProRail ook continu bezig met het verbeteren van haar dienstverlening. “Het spoor moet altijd beschikbaar zijn. Met behulp van slimme sensoren, zien we dat een wissel achteruit gaat in zijn functioneren. Zo kunnen we storingen voorkomen.” Naast de kansen die het Internet of Things biedt, ziet Kees ook mogelijkheden op automatiseringsgebied: “Continuous Integration and Continuous Delivery, daarin zou ik samen met Rubix wel voorop willen lopen. Het is niet zo dat ik het met minder mensen wil doen. Ik wil juist met de mensen die ik heb, nog méér kunnen doen. En ik denk dat daarmee de kwaliteit van het product een flinke slag kan maken.” Waarom hij deze uitdaging met Rubix aan zou willen gaan: “Het heeft te maken met de wil om met elkaar te winnen. Die is er. Net als het vertrouwen, de gedrevenheid en de ruimte om elkaar aan te spreken.”

Meer weten over onze CI/CD oplossingen of over wat wij op gebied van integratie voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Bekijk het hier:

{

CI|CD, daarin zou ik samen met Rubix wel voorop willen lopen

- Kees Bronner

Manager ICT-Infravoorzieningen, ProRail

Houd jij je kennis graag up to date?

Mis niets meer van onze kennisdocumenten, events, blogs en cases: ontvang als eerste het laatste nieuws in je inbox!

Fijn dat we je op de hoogte mogen houden!