Dit jaar vond voor het eerst de OGH Tech Experience plaats. Een inspirerend evenement waar iedere Oracle fanaat zichzelf kan verrijken met de laatste kennis en inzichten.  Met een breed scala aan sprekers en onderwerpen  was er voor ieder wat wils. De locatie waar alles plaats vond was de Rijtuigenloods in Amersfoort.

Vanuit Rubix waren we vooral geïnteresseerd in de laatste nieuwtjes op het gebied van proces- en systeem integratie. Hoe ver is Oracle bijvoorbeeld met de ontwikkeling van het iPaas portfolio? Wat heeft Oracle toegevoegd aan het product portfolio? En hoe kunnen we het product portfolio projecteren op real-life cases van klanten?

De eerste sessie die bezocht werd was “Case Management in Process Cloud”. Ralph Muller, technisch architect van het BPM product team, nam ons in een demonstratie mee naar de mogelijkheden van case management in de process cloud (PCS). Waar PCS tot voor kort nog een onvolwassen product was dat nauwelijks een vervanger leek voor Oracle BPM 12c, werd het nu gepresenteerd als een volwaardige (en verbeterde!) versie van de on-premises variant. Via de intuitieve en responsive interface was het in elkaar klikken van een adaptive case applicatie een fluitje van een cent. De versie die aan ons gepresenteerd werd, was 17.3.5. Met andere woorden de laatste (5) release die wordt uitgebracht in 2017 (17) in het derde kwartaal (3).  Ons werd beloofd dat het product wordt uitgebracht samen met een hele set templates, zodat je niet alleen de gereedschapskoffer krijgt, maar ook alvast de bouwpakketten die je in staat stellen om standaard processen met een paar klikken op te tuigen. Een product om in de gaten te houden!

Vervolgens woonden we een sessie bij waar het Oracle ACE team razendsnel een applicatie in elkaar klikte waarbij ze wilden laten zien hoe de verschillende PaaS producten out-of-the-box op elkaar aan te sluiten zijn. Waar je on-premises ontwikkelaars nog wel eens hoort mopperen over de snelheid van de ontwikkelomgeving Jdeveloper, was er van die vertraging niks te merken terwijl de applicatie, on-the-fly en in bijzijn van het publiek, in elkaar werd geklikt. Ook hier was het gevoel dat bleef hangen positief. Met name door de snelheid, stabiliteit en gebruiksgemak van de ontwikkelomgeving.

Interessant was ook te zien dat Oracle de chatbot functionaliteit had toegevoegd aan het product portfolio. In een sessie over chatbots werd geconcludeerd dat, hoewel het product nog niet uit ontwikkeld is, er zeker sprake is van potentie. Momenteel wordt er bij een grote overheidsinstantie een pilot gedraaid waarbij de inzet van chatbots moet leiden tot een groter gebruiksgemak van het bezoekersportaal en daarmee bijdraagt aan de positieve klantbeleving. In de laatste sessie van de dag werd stil gestaan bij de vraagstukken die de transitie naar de cloud oproepen. Het spanningsveld tussen architecten en integratiespecialisten blijft onverminderd van kracht. Welke integratiekoppelingen ga je beschikbaar stellen? Welke tool/technologie/taal ga je daarvoor gebruiken? Wat voor lagen kunnen we straks nog onderscheiden? Aan de hand van klantcases werden er mogelijke oplossingen voorgedragen waaruit een levendige discussie ontstond. Hoe kan het ook anders met zoveel integratiespecialisten en architecten in 1 ruimte!

Al met al een meer dan geslaagde dag die eindigde met een uitstekend verzorgde borrel en barbecue.

Houd jij je kennis graag up to date?

Mis niets meer van onze kennisdocumenten, events, blogs en cases: ontvang als eerste het laatste nieuws in je inbox!

Fijn dat we je op de hoogte mogen houden!